الأحد 06 أكتوبر 2024
الرئيسية عاجل القائمة البحث

محمد صبحي: السوشيال ميديا عطلتنا عن صلاتنا وبقت مجزرة لفظية

محمد صبحي
محمد صبحي

يُعقد الآن حفل توقيع كتاب "الأستاذ" سيرة ومسيرة عن الفنان القدير محمد صبحي، وذلك على هامش معرض الساقية للكتاب في دورته الـ 13 المقامة في مقر ساقية الصاوي بالزمالك.

وعلّق محمد صبحي خلال حفل توقيع كتابه على خطورة الهاتف المحمول السوشيال ميديا علي المجتمعات، قائلًا: "احنا عملنا بلوك لأجمل ما فينا، التليفون عطلنا عن صلاتنا وأصبحت السوشيال ميديا مجزرة لفظية وقتلًا معنويًا للشعوب، وبتخلي أطفالنا بتفرجوا على كارتون يعلمهم المثلية والإلحاد ويبعدوا عن خالقهم وبيدربهم بالتدريج على بيع وطنهم، وتحس إن أهلك هما بتوع السوشيال ميديا، إيه القتل ده؟ وإيه الألفاظ اللي بيستخدموها دي".

تصريحات محمد صبحي

وأكمل الفنان محمد صبحي: "الشعب المصري شعب عظيم في مواقفه، إنما لما نتكلم على الشعب الياباني بنذكر إنه شعب عظيم عشان حاجة واحدة بس وهي العمل وإتقانهم له".

وأضاف: "وسط الكتب دي كلها هتلاقي نسبة بسيطة جدًا من الناس اشترت الكتاب، وعلى أيامنا الأسعار كانت غير كده وكنا بنقول احنا في مصيبة وجهل، لأن كان فيه مليون كتاب بيتطبع ومش هلحقه، وكل ما تقرأ تعرف إنك جاهل بأشياء أكتر، أنتم عنصر أساسي في الفن، حاربوا ومتضحكوش".

كتاب الأستاذ سيرة ومسيرة

يحتوي كتاب "الأستاذ.. سيرة ومسيرة" على العديد من القصص والأسرار في حياة الفنان محمد صبحي منذ بداياته وحتي الآن وتحليلًا لمنهجه في المسرح، كما يتحدث عن تاريخ فرقته المسرحية والتي تعتبر أقدم وأكبر فرقة امتدت عروضها لأكثر من 50 عامًا، بالإضافة إلى أنه تحدث عن علاقته بالراحل لينين الراملي.

تم نسخ الرابط