الثلاثاء 16 يوليو 2024
الرئيسية عاجل القائمة البحث

إلهام شاهين: دعيت لأمي فى الكنيسة واستجاب وبحب العدرا

إلهام شاهين
إلهام شاهين

عبرت الفنانة إلهام شاهين عن مدى حبها للكنائس والعدرا، كما روت عن تجربتها بالدعاء لوالدتها فى كنيسة مارشاريل، وتم استجابة دعوتها، وتحدثت عن أسباب قسوتها فى بعض الأحيان.

تحدثت إلهام شاهين عن قسوتها فى لقائها فى برنامج كتاب الشهرة، موضحة: "أوقات بعتمد القسوة وأوقات بتبقى بتطلع بطبيعتى فى الرد، أنا واثقة في نفسي مش مغرورة".

إلهام شاهين

واستكملت إلهام شاهين حديثها عن والدها، قائلة: "أنا جدى اسمه أحمد وبابا أسمه سيد وشاهين دا اسم العيلة، وبابا كان حقيقى شخصية سي السيد، وأنا خدت منه الصفة دى، كان لما بيدخل البيت بيقول فين الكبيرة، وأنا أكبر واحده في أخواتي فعلقت فى دماغي أني الكبيرة، وبيني وبين أختي إيناس 8 سنين، هو مش فرق كبير قوي بس كنت بشيلها وهى بيبي، وبتعامل معاها على أنها بيبي ودى طبيعة جوايا".

حب إلهام شاهين للكنائس

علقت إلهام شاهين عن أسباب حبها للكنائس وزيارتها باستمرار، قائلة: "في كل مكان فى العالم بحب أشوف الكنائس الأثرية والقديمة، وأنا بحب العدار بشكل خاص ومش فاهمه ليه الناس رابطتين حبها بالمسيحية، مع أنها عندنا في الإسلام هى مهمه جدًا وهى السورة الوحيدة اللى باسم امرأة هى مريم، وربنا اصطفاها على نساء العالمين".

كما روت تفاصيل دعائها لوالدتها فى الكنيسة، قائلة: "دعيت لأمي وفعلا استجاب، بدخل أى كنيسة أو جامع بحس براحة نفسية بحب أدعي، وفي مرة دعيت لماما لأنها كانت تعبانه وفعلا خفت، واتأكدنا أن كان عندنا كيس دهني فى وشها، حلمت أنه اتشال وفعلا صحيت الصبح مالقتهوش".

تم نسخ الرابط