الثلاثاء 16 يوليو 2024
الرئيسية عاجل القائمة البحث

هالة صدقي تطوع في جمعية الهلال الأحمر لمساعدة أهالي فلسطين

هالة صدقي
هالة صدقي

شاركت الفنانة هالة صدقي في تجهيز المساعدات لأهالي غزة الشقيقة، وذلك بالتعاون مع جمعية الهلال الأحمر المصري، بالتزامن مع الأحداث الراهنة في فلسطين وما يحدث لها على يد الكيان الصهيوني.

نشرت هالة صدقي فيديو لها عبر صفحتها الرسمية على موقع انستجرام معلقة: "فخورة بجمعية الهلال الأحمر.. الرحمة لأهلينا في فلسطين".

هالة صدقي تطوع في الهلال الأحمر

تحدثت هالة صدقي قائلة: " أنا فخورة بجمعية الهلال الأحمر المصرية، أنا فخورة بيهم جدًا وفخورة بشغلهم وبتعبهم، وأنا استأمن جمعية الهلال الأحمر لو أنا عايزة أتبرع، هما أولى أنهارده من أي جمعيات تانية، هما محتاجين مستلزمات طبية ولبن للأطفال، محتاجين أكل شرب، هما الحقيقة محتاجين كل حاجة".

وأضافت هالة صدقي قائلة: "كمان أنت لو عايز تتبرع ماديًا، أنت ممكن تقول مثلًا 5 جنيه أو 10 جنيه، أقل حاجة هتنفع دلوقتي دي ممكن تجيب دواء لطفل، جنيه على جنيه هيجبلي علبة لبن لطفل أو علبة دواء، وكما بيسعدونا ممكن في سوبر ماركت كارفور أعتقد في صندوق ممكن نتبرع فيه، وفي كمان بعض المطاعم وبراندات الملابس، هتلاقوا في صندوق للهلال الأحمر، وتأكدوا أنه بيوصل".

وتابعت هالة صدقي قائلة: "هو بيوصل للي بيستحقوا بجد، معلش أنا بس عندي شك في بعض الجمعيات، بس أنا يوم ما اتصدر وأقف وأقول يبقي أنا ضميري مرتاح أني أساهم في حاجة زي كده، فنتشجع كلنا، وده الوقت اللي لازم في جنب أخواتنا في الإنسانية وأهل فلسطين.. شكرًا".


نجوم الفن تطوعوا في جمعية الهلال الأحمر

شارك العديد من الفنانين في التطوع لجمعية الهلال الأحمر المصري ومنهم: أحمد العوضي، محمد فراج، دينا الشربيني، هنادي مهنا، زينة، أسما شريف منير، مايان السيد، ياسمين صبري، هنا الزاهد، هدى المفتي، علا رشدي، آية سماحة، هند عبد الحليم، ركين سعد، داليا شوقي، رنا رئيس، مريم الخشت، وغيرهم الكثير من الفنانين.

تم نسخ الرابط