الثلاثاء 16 يوليو 2024
الرئيسية عاجل القائمة البحث

أحمد مراد: "بكيت عند كتابة روايتي الرابعة وبكون في حالة تقمص لما بكتب"

أحمد مراد
أحمد مراد

كشف الكاتب والسيناريست أحمد مراد عن كواليس كتابته للروايات، كما سرد تفاصيل كتابته للعديد من الروايات منها رواية 1919، التي تم تحويلها لفيلم سينمائي.

قال أحمد مراد أثناء تواجده في مهرجان الشارقة بالإمارات: "لو قولنا في روايات لازم تتقري في سن الـ 18 بيقروها ناس دلوقتي وهي عندها 13 سنة وفيها عنصر جريمة أو عنصر تاريخي وده بسبب الانفتاح الرهيب اللي حصل ومجال المنصات والروايات وده بيفتح مجال أكتر تحت مظلة الأدب".

أحمد مراد

أحمد مراد: بكون في حالة تقمص لما بكتب

وتابع أحمد مراد: "بكون في حالة من التقمص لما بكتب، وعيني دمعت في روايتي الرابعة وأنا بكتب ساعات بيحصل اكتئاب في لحظة معينة ولازم يكون في اندماج وإنك تخرج من الحالة ده الصعب، وأجمل شيء في الكتابة أن يبقى في أسئلة أكتر من الإجابات ويبتدي القارئ يتسأل، والقراءة بالنسبالي عشيقة محتاجة وقت كإني أول مرة أقابلها".

آخر أعمال أحمد مراد

يعتبر فيلم كيرة والجن هو آخر أعمال أحمد مراد، وتجاوزت إيراداته الـ 100 مليون جنيه ودخل قائمة الأعلى إيرادات في تاريخ السينما المصرية، والفيلم من بطولة أحمد عز، كريم عبد العزيز، هند صبري، سيد رجب، أحمد مالك، رزان جمال، والفيلم من إخراج مروان حامد، وتدور أحداثه في إطار ثورة 1919 والاحتلال الإنجليزي.

اقرأ أيضًا: أسما شريف منير توجه رسالة لطليقها: "لازم الناس تتعلم منك يعني إيه انفصال محترم"

تم نسخ الرابط