الجمعة 04 أكتوبر 2024
الرئيسية عاجل القائمة البحث

السيد أسامة: "رحت الحسين قبل مسلسل خالد نور وولده نور خالد وبعشق باسم سمرة بسبب هذا الدور"

السيد أسامة
السيد أسامة

كشف الفنان الشاب السيد أسامة الشهير بميكا، عن تفاصيل مشاركته في مسلسل “خالد نور وولده نور خالد”، الذي تم عرضه في موسم رمضان 2024.

قال السيد أسامة خلال لقائه في برنامج كلام الناس مع الإعلامية ياسمين عز: "كنت بعمل كاستينج قبل رمضان وبعت للمخرج أحمد عبد الوهاب وبعدها بأسبوعين رد عليا وقالي ينفع تحلق دقنك ووافقت وطلب مني أقدم تصوير مبدئي لمشهد وعملته مع صحابي، وبعدين قابلته هو والسيناريست كريم سامي وقبلوني في الدور".

وتابع السيد أسامة أنه قبل مشاركته في المسلسل ذهب للحسين وبكي وطلب من الله التوفيق والنجاح، مضيفًا: “روحت الحسين ودعيت ربنا أنجح، وأنا دايمًا بروح هناك قبل ما أدخل المجال، وفي مرة كنت هناك من المغرب للعشاء وصليت المغرب وبعدها اتكلمت مع ربنا من غير صوت لإني بحب أكلم ربنا بقلبي، وبتكلم بإحساس قلت له حاجات كتير ودعيت بالنجاح وأنه يكرمني وما يخيبش آمالهم فيا في البيت لأنهم بيدعموني ولما المخرج أحمد عبد الوهاب كلمني وقالي انت معايا فضلت أعيط”.

تصريحات السيد أسامة عن دوره في خالد نور وولده نور خالد

أما عن رد فعل أسرته، قال السيد أسامة: “كفاية نظرة بابا وماما وأختي الللي تعبت معايا وكانت بتلف معايا على مكاتب الكاستينج، وبكيت لما تامر حبيب كتب عني بوست، ومحمد توتة ومصطفى غريب كلموني، وكنت سعيد إني وقفت قصاد صلاح عبد الله في مشهد وقال لي وقتها أنت شاطر وربنا هيكرمك”.

واختتم السيد أسامة حديثه قائلًا: “بعشق باسم سمرة وبتفرج عليه من أيام فيلم عمارة يعقوبيان وهو فيلم قوي والشخصية اللي قدمها صعبة وصعب ممثل ياخد خطوة ويقدمها، لكن أنا بحب التحدي وبحب الشجاعة وبتحدى نفسي في أي شيء والممثل يعمل أي حاجة”.

مسلسل "خالد نور وولده نور خالد" بطولة الفنان شيكو، كريم محمود عبد العزيز، آية سماحة، دنيا ماهر، شريف رمزي، والعمل من تأليف أحمد عبد الوهاب وكريم سامى وإخراج محمد أمين.

اقرأ أيضًا: بطولة طفلة وطابع أوروبي.. معلومات عن فيلم The Goat قبل عرضه في مهرجان الجونة

تم نسخ الرابط