الأحد 07 يوليو 2024
الرئيسية عاجل القائمة البحث

حمو بيكا: مشوفناش الأبراج إلا على إيد الرئيس السيسي

حمو بيكا
حمو بيكا

أعرب مغني المهرجانات حمو بيكا عن امتنانه للرئيس عبد الفتاح السيسي، بالإنجازات العظيمة التي قدمها في مدينة العلمين الجديدة، خلال الفترة الأخيرة.

قال حمو بيكا أثناء لقائه في برنامج 90 دقيقة الذي تقدمه الإعلامية بسمة وهبة "أنا بشكر الرئيس عبد الفتاح السيسي على الإنجازات اللي عملها في مدينة العلمين الجديدة، ربنا يخليه لينا إحنا مشفناش الأبراج ولا العلمين غير على إيد سيادة الرئيس".

تصريحات حمو بيكا

وأضاف حمو بيكا قائلًا: "إحنا بندعي كل العالم ييجوا هنا في العلمين، في مصر عندنا حياة جميلة، والأرقام اللي بتسمعوها عن الساحل مش موجودة خالص، أنا بقالي شهرين قاعد هنا، سيبكم من اللي بيقول أنك لازم يكون معاك 15 و20 ألف مفيش الكلام ده، انت عادي ممكن تيجي ب1000 أو 500 جنيه وتتبسط وتاكل وتشرب وتتفسح كمان ب500 جنيه، إزازة الميه على الشاطئ ب 20 جنيه وبرا ب 5 و 6 جنيه عادي جدًا".

ومن جانب آخر، طلب حمو بيكا بفرض قانون لمحاسبة كل من يسئ إلى سمعة مصر، وذلك خاصة بعد إثارة الجدل على مواقع التواصل الإجتماعي ووصفه بالساحل الشرير، نظرًا لارتفاع الأسعار كما يزعم الكثير.

ووضح حمو بيكا حديثه قائلًا: "فيه ناس بتسيئ لصورة مصر بطريقة وحشة جدًا، أنا بروح كل الدول ومسمعتش حد بيقول حاجة وحشة على بلده عشان في قانون".

وأضاف حمو بيكا قائلًا: "القانون ده لازم يتطبق في مصر كمان علي الناس اللي تسئ لمصر، لازم اللي بيتكلم عن مصر بطريقة وحشة يتحاسب قدام العالم، عشان محدش يقول حاجة وحشه تاني عن مصر".

أزمة حمو بيكا مع النقابة

ويذكر أن تعرض حمو بيكا للتحقيق مع الفنان عمر كمال، وذلك بعد استبدال كلمات أغنية أنتِ معلمة إلى أغنية أنتِ معفنة، خاصة أن كلمات الأغنية تعد إهانة للمرأة، وعلى ذلك قرر الفنان مصطفى كامل نقيب المهن الموسيقية إحالة حمو بيكا وعمر كمال إلى التحقيق في تلك الأزمة.

كما أنه أحيا مؤخرًا حفل في الساحل الشمالي للسيدات فقط، وذلك في إحدى شواطئ الساحل، حيث تم تخصيص حفلات منفصلة بين الرجال والسيدات.

تم نسخ الرابط