الثلاثاء 16 يوليو 2024
الرئيسية عاجل القائمة البحث

بشرى عن غضب النجوم بسبب مهرجان الجونة: هو مش بيت أبويا

بشرى
بشرى

كشفت الفنانة بشرى عن دورها في مهرجان الجونة السينمائي بدورته السادسة، والمقرر أن يُقام الشهر المقبل، مؤكدة أنها لن يكون لها دور تنفيذي في المهرجان، ولكنها ستشارك كعضو مؤسس ومشارك به.

وأوضحت بشرى أثناء لقائها في برنامج الراديو بيضحك الذي تقدمه الإعلامية فاطمة مصطفي المذاع على راديو 9090 قائلة: "مش هيكون ليا دور تنفيذي في المهرجان لإني معتذرة، وهكون موجودة كعضو مشارك ومؤسس، مرتبط اسمه باسمي، في ناس مش مصدقة إني مشيت، أتمنى أن التجربة تنجح بالفريق الجديد مع الجزء الباقي من الفريق القديم".

تصريحات بشرى

وطالبت بشرى الإعلام بعدم التركيز على الفساتين والحفلات، والاهتمام بالندوات والأفلام قائلة: "أنا مش من هواة السجاجيد الحمراء والحفلات، أهم حاجة جودة الأفلام، أنا بحرص على حضور الفعاليات والندوات الصباحية من الساعة 9، وده مهم التركيز عليه، وأتمنى من الإعلام عدم التركيز على الحفلات والسجاجيد والفساتين، ونركز على المضمون الحقيقي، لأن سبب نجاح المهرجان عالميًا هو الندوات، وورش العمل وحلقات النقاش والأفلام"

وكشفت بشرى أيضًا عن سبب وجود أشخاص ليس لديهم علاقة بالفن في مهرجان الجونة السينمائي، وعن تفهمها سر غضب بعض الفنانين لعدم دعوتهم للمهرجان.

وفسرت بشرى ذلك قائلة: "بصراحة حقهم، بس هو مش بيت أبويا، لأن الناس كانت بتلومني قبل استقالتي من إدارة المهرجان من سنتين، لأن جزء من القائمين على المهرجان هما الرعاة اللي بيكون ليهم جزء من الدعوات وده كفوائد للفلوس اللي بيدفعوها دعم للمهرجان، عشان كده بيكون في دعوات لناس مش من صناع الفن، وده حقهم عشان هما دفعين فلوس في المهرجان".

وتابعت بشرى قائلة: " المهرجان ليه أبعاد تسويقية وتجارية، وده بيخلى ناس ليهم أحقية في الوجود على ناس تانية، وبتكون الناس دي مرتبطة بالتمويل اللي بيقام على إيد الرعاة".

استقالة بشري من مهرجان الجونة السينمائي

أعلنت بشرى العام الماضي عبر صفحتها الرسمية على موقع فيسبوك، أستقالتها رسميًا من مهرجان الجونة السينمائي بعد أن كانت واحدة من مؤسسيه، وعن سبب ذلك معلقة “ أن وجودها لمدة 7 سنين في إدارة مهرجان الجونة أثر على عملها كممثلة".

تم نسخ الرابط