الأحد 07 يوليو 2024
الرئيسية عاجل القائمة البحث

الرئيس السيسي: «مخدناش قرار خطير فيه عدم رشد للدولة والأزمة الاقتصادية ملناش يد فيها»

الرئيس السيسي
الرئيس السيسي

أكد الرئيس عبد الفتاح السيسي، أنه لم يعرض مصر لأي قرار خطير يؤدي إلى توريط الدولة والشعب، موضحًا أن العالم تعرض لأزمتين لم يكن لأحد يد بهما، وهما وباء كورونا التي تسبب في إغلاق تام وحدوث أزمة اقتصادية، والحرب الروسية الأوكرانية، التي أثرت على الأمن الغذائي بالعالم كله.

 

أزمات تعرضت لها مصر

وتابع الرئيس السيسي أثناء حواره مع أهالي ومشايخ مدينة السلوم: «بقالنا حوالي 8 سنين بنشتغل على امتداد الدولة ومفيش مكان لم تصل إليه أيدي التطوير بداية من إسكندرية والسلوم وحتى أسوان، وإحنا شغالين كان فيه خطة ورؤية للدولة لشكل مصر ومكانتها واقتصادها حتى 2030، ولكن تعرضنا لأزمتين مكناش سبب فيهم خالص، أزمة كورونا كان ليها تأثير على العالم والحرب الروسية الأوكرانية.. مخدناش قرار ورطنا فيه الدولة المصرية، معملناش قرار خطير أو إجراء فيه عدم رشد للدولة».

القضاء على الإرهاب في مصر

وأكد خلال لقاءه على انتهاء أزمة الإرهاب في البلاد قائلا: «إحنا في أزمة صحيح ولكن هو تحدٍ من تحديات كتير قابلناها، تحدي الإرهاب كان فيه ناس بتقول يا ترى الموضوع ده هيخلص ولا لأ وحالة عدم الاستقرار هتنتهي إمتى ولكن كنت بقول بجهد الناس هينتهي والحمد لله انتهى الإرهاب، وفي جانب من التطوير والتنمية لأهلنا في سيناء وده حقهم علينا، والأزمة الاقتصادية مش إحنا السبب فيها ولكن هنتجاوزها وهتبقى مجرد تاريخ».

مشروع الدلتا الجديدة

وأضاف الرئيس السيسي قائلا: «الدلتا الجديدة مش بعيدة عن مطروح وممكن تشغل ناس أشغال مختلفة وتجارة ومنتجات زراعية تروح في اتجاه أشقائنا في ليبيا، وتوشكى وشرق العوينات مش بعيدة وفيه مناطق تانية مش هنقول عليها دلوقتي لحد لما نطمن على إن الدراسات بتحقق الجدوى».

تم نسخ الرابط